5 Tips om langere afstanden te hardlopen

Posted in Hardlooptips by

langere-afstanden-lopen

Mensen die langere afstanden konden hardlopen? Ik vond het maar knap. Zelf kwam ik in het begin niet verder dan een kilometer of drie, hoogstens vier. Inmiddels is het anderhalf jaar later en heb ik mijn eerste halve marathon gelopen. Pas na een jaar hardlopen ging ik echt lange afstanden lopen. Hoe ik dat heb opgebouwd en hoe ik die knop heb omgezet? Ik deel mijn tips met je!

Tip 1: Train vaker

Het is misschien lastig om in te plannen in je drukke leventje, maar het helpt echt als je vaker gaat trainen. Plan de trainingen echt voor jezelf in. Zelf heb ik het voordeel dat ik studeer, dus ik ga vaak na college even een blokje om. Het weekend schept ook perfecte gelegenheid om een langere afstand te trainen. In plaats van uitslapen kan je dan net iets eerder opstaan om die extra kilometers te maken. Als je in plaats van twee keer in de week drie keer in de week traint, merk je het verschil al heel snel. Je maakt dan meer kilometers en je conditie verbetert al binnen twee weken, waardoor je langere afstanden beter volhoudt.

Tip 2: Loop iedere training een stukje verder

Stel, je loopt normaal standaard vier kilometer. Ga dan niet ineens proberen om zeven kilometer te lopen. Je lichaam gaat dan in protest, waardoor je het niet vol gaat houden. Bouw het daarom langzaam op. Probeer iedere training bijvoorbeeld 300 meter verder te lopen. Uiteindelijk loop je dan na twee weken (als je drie keer in de week traint) al 5,8 kilometer! Neem maar van mij aan dat je dit veel minder moeite gaat kosten als je het op deze manier opbouwt.

langere-afstanden-lopen

Tip 3: Train met anderen

Het is niet alleen leuker, maar ook veel motiverender. Vraag je moeder, vriendin of collega om samen met je hard te lopen. Als je eenmaal bezig bent vergeet je al snel de tijd waardoor je langer gaat hardlopen. Ook kan het helpen om met iemand te trainen die al een stuk verder heeft gerend dan jij. Deze persoon kan je dan helpen om net dat stukje extra te lopen, door als het ware je ‘haas’ of ‘pacer’ te zijn. Ook ben je minder snel geneigd om op te geven als je samen gaat hardlopen.

Tip 4: Intervallen

Ik heb het al vaak genoemd in vorige blogs. Intervallen is gewoon heel goed voor hardlopers. Helemaal om langere afstanden te kunnen lopen. Je bouwt met een interval namelijk veel kracht op. Uiteindelijk gaat dit je helpen om de lange afstanden beter vol te kunnen houden. Dit geldt met name tijdens een wedstrijd. Heb je je interval training wekelijks uitgevoerd? Wedden dat je dan nog even een sprintje kunt trekken 200 meter voor de finish.

Tip 5: Heb geduld

Dit is de aller belangrijkste tip. Heb geduld. Net als met alle andere sporten kost het tijd om beter te worden. Met hardlopen net zo. In het begin zal je merken dat het meer moeite kost om de langere afstanden te lopen. Maar als je eenmaal die 10 kilometer gepasseerd hebt, wil je alleen maar meer en meer. Wees een beetje geduldig. Oh en volg deze tips op, dan kom je al een heel eind!

Wat is jouw uiteindelijk doel? Een marathon misschien…

Previous Post Next Post

Leave a Reply

CommentLuv badge

You may also like