Motivatie kwijt of nodig? Ik geef je tips!

Posted in Hardlooptips by

hardlopen-in-sneeuw

Motivatie kwijt om te hardlopen? We hebben er allemaal wel eens last van. De welbekende hardloopdip heeft bijna iedere hardloper doorstaan. Helemaal als de temperaturen rond het vriespunt liggen en het veel fijner is om binnen te zitten onder een warm dekentje met een kopje thee. Diep van binnen weet je dat het veel verstandiger is om je hardloopschoenen aan te trekken en een blokje om te rennen. Wat jij dus nodig hebt is goede motivatie. En die ga ik je geven! Lees je verder?

Tip 1: Vertel anderen dat je moet sporten

Hoe meer je in je hoofd bezig bent met sporten, hoe gemotiveerder je wordt. Hopelijk krijg je iemand anders zelfs ook zo ver om met jou te sporten. Een win-win situatie dus. Als je met je sociale omgeving deelt dat jij actiever moet worden, zal er vaker gevraagd worden of je al bezig bent met je ‘ideale’ actieve leven. Op een gegeven moment sta je toch wel heel erg voor schut als je ze iedere keer ‘nee’ moet vertellen. Bij mij heeft het vooral geholpen om een Instagram-account op te starten. Ik wilde anderen laten zien dat ik goed bezig was met sporten en ben hierdoor drie keer in de week gaan hardlopen, terwijl ik daarvoor vaker op de bank zat dan dat ik rondjes in het park aan het rennen was.

rennen-met-anderen

Tip 2: Stel een hardloopdoel

Een hardloopdoel hoeft niet per se een wedstrijd te zijn, hoewel dit in mijn ogen wel de beste methode is. Er zijn ook hele andere hardloopdoelen. Bijvoorbeeld 30 minuten aan 1 stuk achter elkaar hardlopen of je PR op de 5 kilometer verbeteren. Hulp nodig? Ik heb een lijstje voor je gemaakt met handige Apps om je hardloopdoel te bereiken:

  • Hardlopen met Evy Zij zal je stap voor stap begeleiden om je 5km te lopen door je samen te werken aan een trainingsschema en je tijdens het hardlopen motiverende woorden toe te schreeuwen.
  • Nike+ Run Club Met deze App kan je precies bijhouden hoe ver je hebt gelopen, hoe snel en hoeveel calorieën je hebt verbrand. Deze App houdt ook je persoonlijke records bij en maakt zelfs trainingsschema’s voor je! Wat wil je nog meer?
  • Simple Interval Training Ik weet dat het trainen van lange afstanden best saai kan zijn. Maak het voor jezelf leuk door te intervallen. Niet alleen goed om je snelheid te verbeteren, maar ook om meer plezier te beleven aan je hardlooptraining. Met deze App kan je gemakkelijk instellen wanneer jij even wilt wandelen/dribbelen. Dit wordt aangegeven met piepjes.

Mijn ideale hardloopdoel is wel een wedstrijd. Regelmatig kijk ik naar loopjes bij mij in de buurt. Met deze loopagenda ben jij direct op de hoogte aan welke runs jij deel kunt nemen. Hopelijk zie ik je een keer aan de startlijn!

Tip 3: Leg je hardloopkleren in het zicht

Ik heb mijn hardloopschoenen direct naast mijn voordeur staan. Dit zorgt ervoor dat het ‘hardlopen’ elke dag even in mijn gedachten is. Ook mijn hardloopkleren laat ik zo lang mogelijk aan mijn wasrek hangen, zodat ik ze gemakkelijk aan kan trekken. Het beste werkt nog om direct je hardloopkleren aan te trekken (als je thuis werkt of voor je werk aan). Zodat je wel moet! Leg ze dus op het meest zichtbare plekje in je kast en ga lekker naar buiten! Daarna voel je je weer helemaal top.

hardloopkleding

Heb je na het lezen van mijn tips nog steeds geen motivatie om hard te lopen? Laat het me weten, dan verzin ik een persoonlijke oppepper voor je!

Succes met hardlopen toppers!

Previous Post Next Post

1 Comment

  • Reply jan. sligter

    Weer veel van je geleerd ….dochter

    19 januari 2017 at 4:49 pm
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    You may also like