Omgaan met blessures

Posted in Hardlooptips by

omgaan-met-blessures

Als hardloper ben je vrij afhankelijk van je omgeving. Het kan soms gebeuren dat je in een kuil stapt en je enkel dubbelklapt. Of dat je te lang door traint waardoor je lichaam zegt: ‘Ho! Stop! Ik kan niet meer.’ Het gevolg is dan een blessure. Als je fanatiek aan het hardlopen bent baal je natuurlijk als een stekker. Maar hoe ga je nu met blessures om? Vanuit mijn eigen ervaring geef ik je handvaten.

enkelblessure

Jep, dit is mijn enkel. Tijdens een heerlijke intervaltraining klapte mijn voet tijdens de laatste kilometer dubbel. Ja hoor, verzwikt. Ik had er op dat moment eigenlijk vrijwel geen last van, op een klein beetje pijn na. De echte pijn kwam eigenlijk pas die avond. Het begon wat te steken, maar voelde niet heel slecht. De volgende ochtend merkte ik zeker dat er iets mis was. Ik negeerde de pijn liever, ging zaterdag toch een 6 uur lang in de horeca werken (lees: rennen) en begon zondag aan mijn 17 kilometer duurloop. Toen zei mijn lichaam: nu is het genoeg. Ik heb werkelijk in tijden niet meer zo langzaam gerend, want wauw wat deed mijn enkel pijn. Na een kilometer ben ik maar naar huis gaan lopen. Ik trok het niet meer. Hoe ik nu omga met mijn blessure?

Koelen

Het belangrijkste is om de blessure koel te houden. Leg er een blok ijs op zoals ik heb gedaan of gebruik een warm/koud kompres (deze kan je onder andere bij Kruidvat kopen). Hiermee zorg je ervoor dat de zwelling en pijn afneemt. Ook kan je er voor zorgen dat de bloeduitstorting minder wordt. Hierbij zijn vaatjes gescheurd en door te koelen breng je dit tot stilstand.

Intapen

Als je een blessure oploopt verlies je de stabiliteit van je gewricht. Door het gewricht daarop in te tapen ontlast je als het ware je zwakke gewrichten door de tape de stabiliteit te laten overnemen. Zorg er wel voor dat het op de juiste manier is ingetapet. Wil je het zelf doen? Bekijk dan op YouTube filmpjes over hoe je dit het beste kunt doen. Ik heb dit filmpje gebruikt. Ken je iemand die hier ervaring mee heeft? Vraag diegene dan om je gewricht in te tapen.

enkel ingetapet

Rust

Iets waar de meeste fanatieke sporters veel moeite mee hebben is rust. Even niet sporten, maar naar je lichaam luisteren. Bij een blessure is rust het belangrijkste. Met het pootje omhoog op de bank zitten, werd dit in mijn geval. Not my cup of tea, maar als ik die halve marathon over 2,5 week wil gaan lopen moet ik dit toch echt gaan doen!

In bewegen blijven

Naast rust is het ook belangrijk om je geblesseerde gewricht in beweging te houden. Let hierbij wel op dat je het niet overbelast, je wilt niet dat het nog erger wordt. Doe daarom oefeningen waardoor jouw gewricht sterker wordt. Bij een enkelblessure kan je het beste deze oefeningen uitvoeren. Hierdoor kan je enkel weer aansterken en verliest het geen spierkracht. Bij lichte blessures is het ook aan te raden om te gaan wandelen of fietsen.

Heb jij wel eens een blessure gehad?

22 februari 2017
/
Previous Post Next Post

Leave a Reply

CommentLuv badge

You may also like