Run My Way to … CPC Den Haag #2

Posted in Run my way to... by

run-my-way-to-cpc

Over precies 4 (!) weken ren ik mijn eerste halve marathon: de CPC in Den Haag! Het komt nu ontzettend dichtbij en ik word met de dag zenuwachtiger. Ik loop eigenlijk zonder trainingsschema, maar meer op gevoel. Hoe mijn voorbereidingen gaan? Of ik mijn doelen in januari behaald heb? Wat mijn plan is voor de laatste 4 voorbereidingsweken? Ik geef je antwoord op deze vragen.

Progressie

De laatste keer dat ik schreef over mijn voorbereidingen voor de CPC Den Haag had ik nog twee maanden te gaan. Ik had mezelf beloof dat ik één keer per week ging intervallen en twee langere duurloopjes zou doen. Ik wilde per week 25 kilometer lopen en uiteindelijk in januari eindigen met 100 kilometer. Of dit gelukt is? Jazeker! Ik heb in de maand januari om precies te zijn 108,8 kilometer gelopen. Dit ging vrij gemakkelijk, omdat ik tentamenweken had. Ik zat dus veel thuis aan mij bureau te leren en gebruikte het hardlopen om even te ontspannen. In het weekend deed ik mijn duurlopen en doordeweeks deed ik mijn intervaltraining en een iets langer loopje, wat vaak een kilometer of 7 is geweest. Ik merkte dat ik in deze maand sneller ben geworden en meer conditie heb gekregen. Ik heb dus veel progressie geboekt in deze maand.

Een klein dipje…

Na deze succesvolle maand was ik minder thuis, moest ik veel werken en weer naar colleges. Druk, druk, druk dus. In de eerste week van februari heb ik 4 dagen achter elkaar gewerkt (wat ik normaal nooit doe), waardoor ik ’s avonds moest hardlopen. Gelukkig bestaan er de Running Girls in Groningen (ook één van mijn favoriete hardloopblogs) en ging ik dinsdagavond samen met een vriendin intervallen in het Noorderplantsoen. De andere twee avonden had ik sociale activiteiten gepland, waardoor het hardlopen lastig in te plannen was. vrijdag was ik vrij en heb ik ’s ochtends nog wel even 6 kilometer gepakt. Op zondag was ik bij mijn ouders en kon ik door het bos lopen. Na 7 kilometer kwam mijn vader me aanmoedigen op de fiets, waardoor ik uiteindelijk bijna 15 kilometer heb gelopen. En dat bijna zonder te stoppen.

Ook de tweede week van februari was druk. En koud… Hoewel ik het vaak heerlijk vind om in de kou te lopen stond er dit keer een enorme wind wanneer ik mijn hardloopschoenen aan wilde trekken. Dit hield me toch tegen. Ik voelde een klein dipje. In het weekend heb ik nog wel twee keer mijn hardloopschoenen aangetrokken. Op zaterdag een rondje van 8 kilometer en op zondag ook nog een duurloop van 13 kilometer.

run-my-way-to-cpc

De laatste 4 weken

Zoals ik al zei komt die halve marathon nu wel heel dichtbij. Ik vind het zelf niet meer verstandig om zonder trainingsschema te trainen. Ik merk dan dat ik dan minder discipline heb en in een dipje raak. Het zou zonde zijn om de laatste 4 weken te verpesten, terwijl januari zo goed ging. Ik pak dus het boek van Annemerel erbij (Live, Love, Run) en ga volgens haar halve marathon-schema trainen (week 9 t/m 12 voor wie het boek bezit). Dat betekent dat ik volgende week 3 loopjes heb: 40 minuten (waarbij ik 5 keer 1 minuut moet versnellen), een interval training en een duurloop van 110 minuten (bijna 2 uur!). De week daarop loop ik ook weer 3 keer: 45 minuten, intervaltraining en 115 minuten. De week voor de halve marathon loop ik één keer 50 minuten (ook weer met 5 keer 1 minuut versnellen), een intervaltraining en 85 minuten (ongeveer 13 kilometer). De week voor de marathon mag ik gelukkig iets rustiger aan doen (een loopje van 6 kilometer en een piramide-training). Ik zal dus vanaf volgende week ook weer een ‘running week in pictures’ met jullie delen.

Als ik die run van 115 minuten maar gehad heb, dan moet het volgens mij helemaal goed komen met de halve marathon. Om te zorgen dat ik niet eerder dan 115 minuten afhaak zal ik dit instellen in mijn Nike Run Club App.

Ben jij ook aan het trainen voor een halve marathon? Zo ja, hoe gaan jouw voorbereidingen?

Previous Post Next Post

Leave a Reply

CommentLuv badge

You may also like